De H&M hypocrisie

Een advertentie van kledingwinkel H&M heeft voor veel ophef gezorgd wegens vermeend racisme. Het gaat om een jongetje met een donkere huidskleur dat poseert in een groene trui waar “coolest monkey in the jungle” op gedrukt staat. Nu vraag ik me regelmatig bij reclames af hoe het overleg hierover eruit heeft moeten zien, maar bij deze vertoning was ik wel heel erg benieuwd. Deze reclame zorgde begrijpelijk voor heel veel oproer in het publieke debat. Mensen waren geschokt en woedend. Op sociale media roepen verschillende gebruikers op tot een boycot van H&M.

Anonieme column, 18 januari 2018

 

Hoe ernstig ik deze situatie ook vind, iets in mij roept wat irritatie op. Honderdduizenden mensen vallen namelijk over dit voorval en besluiten nu H&M te boycotten, terwijl er nog een hele andere grote reden is om dit te doen. Verschillende beroemdheden hebben openlijk een statement gemaakt door te zeggen dat ze niet meer samen zullen werken met H&M. Zo zegt zanger The Weeknd niet meer samen te willen werken met het kledingimperium nadat hij vorig jaar nog een lijn in hun winkels had liggen. Ook rapper G-Eazy heeft besloten de ontwikkeling van zijn kledinglijn bij H&M te stoppen na deze reclame.

HM reclameDe beruchte advertentie die tot ophef leidde © De Telegraaf

Dit zijn naar mijn mening hele verstandige, verantwoorde keuzes met betrekking tot de situatie. Waar het schuurt is het feit dat dit soort statements en uitspraken in veel mindere mate te horen zijn wanneer er naar ander beleid van de keten wordt gekeken. Vorig jaar is er nog in een onderzoek van SOMO naar buiten gekomen dat H&M kleding werd geproduceerd in fabrieken die bijdragen aan indirecte kinderarbeid voor kinderen van onder de vijftien. In het verleden is het bedrijf vaker in opspraak gekomen over het onderwerp van kinderarbeid in hun fabrieken in lagelonenlanden. Echter heeft dit niet zoveel onrust veroorzaakt als nu het geval is met het jongetje in de groene trui.

Racisme is uiteraard een hele ernstige zaak die zeer zeker aangepakt moet worden en waarvan het alleen maar goed is dat (bekende) mensen zich hiertegen verzetten. Echter zijn mensenrechten en het schenden hiervan dat ook. Een kwestie als kinderarbeid in het productieproces van een bedrijf zou ook flink onder de aandacht gebracht mogen worden door beroemdheden. Kinderarbeid lijkt mij namelijk ook een belangrijke reden om de productie van je kledinglijn bij een keten stop te zetten. 


 

Bekijk het SOMO-onderzoek hier: https://www.somo.nl/nl/kledingmerken-dragen-aan-lage-lonen-lange-werktijden-kinderarbeid-en-schooluitval-bangladesh/

Foto: Het Gezinsblad

 

Contact

Uw naam
Geen naam

Uw Email
Geen (geldige) email

Bericht
Geen bericht.


Invalid Input

Partners

Independer
 
Autoverzekering vergelijken
 
Energie vergelijken
 
Autoverzekering
  LOGGGO

 

 

Opening hours

Openings hours
Leiden and The Hague
 
Monday 10:00-17:00
Tuesday* 10:00-14:30
Wednesday 10:00-17:00
Thursday 10:00-17:00
Friday 10:00-17:00
Weekend Closed
 
 * Op Dinsdag heeft het bestuur vanaf 14:30 vergadering
On Tuesday the room is closed due weekly boardmeetings at 14:30