Eurovisie Songfestival: steeds weer hetzelfde liedje?

Volgens sommigen is het Eurovisie Songfestival de grootste entertainmentshow ter wereld. Het trekt jaarlijks vele miljoenen kijkers over de hele wereld. In Nederland keken ruim drie miljoen mensen naar het optreden van Waylon in de finale. Toch gaat het op de sociale media vaak meer over de vorm dan over de inhoud en kwaliteit van de liedjes. Wat is het toch dat ons zo aantrekt in het Eurovisie Songfestival?

Door Sanne van Helmondt, 17 mei 2018

Uit onderzoek van Trendbox bleek in 2011 dat een groot deel van de Nederlanders het Songfestival niet zo leuk meer vond als vroeger. Dit komt deels voort uit de dominante aanwezigheid voormalig Oostbloklanden en het gevoel dat bij het toekennen van de punten vriendjespolitiek een grote rol speelt. Toch is er sinds de periode 2005 tot 2012 sprake van een enorme toename van kijkers.

Ontladen
Het showelement van de avond zal zeker een rol spelen. Het gaat niet alleen zo zeer om de kwaliteit van de gezongen liedjes, maar ook de acts en outfits worden door het publiek uitbundig bestudeerd. Op sociale media wordt zowel de zang als de acts en outfits vaak afgekraakt. Dat er dit jaar een poging was van enkele twitteraars om vriendelijker te twitteren doet hier weinig aan af. 

Sanne Eurovisie tweet

Volgens psychotherapeute Wendy van Mieghem is het afkraken van acts tijdens het Songfestival een manier om spanning te ontladen. Niet alleen spanning van het Songfestival zelf, maar ook van de zorgen uit het dagelijks leven. Het hoort volgens Van Mieghem bij de Nederlandse cultuur en is een manier om te focussen op een ander. Daarnaast bieden de sociale een schijnveiligheid en het klagen kan mensen verbinden. Het klagen tijdens het Songfestival is dus een manier om negativiteit kwijt te raken en om met anderen in gesprek te raken.

Eigenwijze act
Het commentaar vindt niet alleen plaats tijdens het Songfestival. Ook in de aanloop naar het Europese liedjesfestijn is er genoeg om te becommentariëren. Dit begint vaak al met de keuze van de artiest die Nederland zal afvaardigen. Als dit niet al discussie oplevert, dan is de kans groot dat dit alsnog zal gebeuren bij de liedjeskeuze. Waylon koos er dit jaar voor om Nederland te vertegenwoordigen met een nummer dat getypeerd kan worden als een gedurfde keuze.

Sanne Eurovisie laatste winnaar NLTeach-in, de laatste Nederlandse winnaar, triomfeerde in 1975 © Rob Mieremet

Waylon zelf deinsde hier niet voor terug. Vlak na de finale liet hij aan de NOS weten dat hij een keer wat anders wilde doen. “Dat is door een heleboel mensen begrepen, maar door een groot gedeelte ook niet.” Toch ziet Waylon hier geen reden in om volgend jaar weer aan te sluiten bij de meer traditionele Songfestivalnummers. Hij adviseert om volgend jaar weer een eigenwijze act namens Nederland te sturen. Dat een vrouw die een kip nadoet dit jaar gewonnen heeft, vindt Waylon dan ook jammer, het zal volgens hem niks veranderen aan het Songfestival. “Een paar jaar geleden won een vrouw met een baard, nu een dame die een kip nadoet.”

Hoewel Nederland in 2011 grotendeels klaar leek te zijn met het Eurovisie Songfestival, stemmen we toch massaal af op het songfestijn. Het geeft ons een manier om even te ontladen van het dagelijks leven en vormt daarmee een vorm van sociale cohesie. Ondanks de poging van Waylon om het Songfestival te veranderen, was het toch weer een bijzondere act die won. Zolang het grootste deel van het kiezerspubliek vernieuwende acts niet begrijpt, zal het toch telkens hetzelfde liedje blijven.


NRC checkt: ‘Het Songfestival is de grootste entertainmentshow op aarde - 11 mei 2017 - NRC

Ruim 3 miljoen mensen zien finale Eurovisie Songfestival 2018 - 13 mei 2018 - Robin Heerkens

Nederland is Eurovisie Songfestival zat - 10 mei 2011 - Trendbox BV

Kijkcijfers Eurovisie Songfestival vanaf 2002 - 11 mei 2014 - Stichting Kijkonderzoek

‘Wat vals!’ Waarom we zo van zeiken houden tijdens het songfestival - 12 mei 2018 - RTL Nieuws

Waylon: we staken onze nek uit en hadden meer verdiend - 13 mei 2018 - NOS

Foto: Wouter van Vliet

 

Contact

Uw naam
Geen naam

Uw Email
Geen (geldige) email

Bericht
Geen bericht.


Invalid Input

Partners

Independer
 
Autoverzekering vergelijken
 
Energie vergelijken
 
Autoverzekering
  LOGGGO

 

 

Opening hours

Openings hours
Leiden and The Hague
 
Monday 10:00-17:00
Tuesday* 10:00-14:30
Wednesday 10:00-17:00
Thursday 10:00-17:00
Friday 10:00-17:00
Weekend Closed
 
 * Op Dinsdag heeft het bestuur vanaf 14:30 vergadering
On Tuesday the room is closed due weekly boardmeetings at 14:30